Conversieratio bezoekende klanten webwinkel

Wil je de conversie van je webshop berekenen? Wil je weten welke marketingcampagnes wellicht van invloed waren op het conversieratio?

Stel je hebt een webwinkel en je wilt het conversieratio van geregistreerde gebruikers berekenen. Niet iedere geregistreerde gebruiker heeft ook daadwerkelijk wat gekocht. Laten we voor het gemak aannemen dat je de registratie- en transactiedata opslaat in een Dedicated Server Pool in Azure Synapse. Dit geeft je toegang tot SQL waarmee je gemakkelijk het conversieratio kunt berekenen:

ROUND( CAST( COUNT ( first_order_date ) AS DECIMAL( 18,2 ) ) / COUNT( registration_date ), 2 ) AS ConversieRatio

Of

ROUND( COUNT ( DatumEersteOrder ) * 100.0 / COUNT( DatumRegistratie ), 2) AS ConversieRatioPercentage

Wanneer leden van de website niets hebben gekocht, zal voor de rij met die specifieke klant in de tabel een NULL waarde staan in de kolom DatumEersteOrder. COUNT( DatumEersteOrder ) neemt deze NULL waardes niet mee in de telling. Elk lid van de website heeft echter een datum staan in de kolom DatumRegistratie. Door deze te tellen heb je het totale aantal potentiƫle klanten. Zo kun je de deling maken om tot het conversieratio te komen. Wanneer je vervolgens een GROUP BY op datumperiode doet, heb je de data gereed gemaakt voor visualisatie.

Tenslotte kunnen we hier stuurinfo van maken door het conversieratio over de tijd uit te zetten en te verbinden aan marketingcampagnes die we in bepaalde periodes gedaan hebben (zie bijgevoegd plaatje).

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *